Art.1. (1) Familiile şi persoanele singure, cetăţeni români, au
dreptul la un venit minim garantat ca
formă de asistenţă socială.
(2) Venitul minim garantat se asigură prin
acordarea ajutorului social lunar, în condiţiile prevăzute de prezenta lege.
Această
lege este bună dar după părerea mea este incompletă pentru că în cuprinsul ei
nu se vorbeşte şi despre ţăran, agricultorul individual care prin Legea 18 este
obligat să-şi lucreze pământul. Prin Legea 18/1991, proprietarul de teren
arabil care îşi lăsa pământul nelucrat doi ani consecutivi era pedepsit cu
pierderea dreptului de proprietate asupra terenului respectiv iar prin
prevederile Legii 18 modificate în ’97, proprietarul de teren, adică agricultorul
individual, este pedepsit doar cu
amendă dacă îşi lasă pământul nelucrat doi ani consecutivi. Dar despre garantarea
unui venit minim, Legea 18 nu spune nimic.
Art.8. (2) Dacă familia are în proprietate terenuri, clădiri,
spaţii locative sau alte bunuri, mobile ori imobile, la stabilirea
venitului net lunar al familiei se iau în considerare arenda chiriile, alte
fructe civile, naturale sau industriale, produse de acestea, precum şi
veniturile care se pot obţine din valorificarea bunurilor respective, sub
condiţia păstrării unei locuinţe minime şi a bunurilor necesare nevoilor familiale.
Doar în acest
articol 8(2) se pot recunoaşte şi agricultorii individuali prin termenii pe
care i-am subliniat. Dar cum se stabileşte venitul net lunar prevăzut la
art.5(1) pentru proprietarii de terenuri şi de bunuri mobile şi imobile (să
presupunem că legiuitorul a avut în vedere utilajele agricole, animalele,
albinele, viile, livezile, serele ş.a.) legea nu ne spune. Terenurile agricole
se diferenţiază în funcţie de relief, calitatea solului, supuse sau nu
eroziunii, inundaţiilor, alunecărilor de teren ş.a. Legea nu vorbeşte despre
cheltuielile cu înfiinţarea culturilor,întreţinerea şi recoltarea acestora,
cheltuieli pentru transportul, depozitarea şi comercializarea produselor.
În art8(2) se
spune că „la stabilirea venitului net
lunar al familiei se iau în considerare… veniturile care se pot obţine
din valorificarea bunurilor.” Dar dacă preţul de piaţă minim pentru produsele
agricole nu este garantat de stat cum se pot calcula „…veniturile care se pot obţine din
valorificarea bunurilor.”?
Prin bunuri se înţelege „…alte
fructe civile, naturale sau industriale…” prevăzute la art. 8(2).
Nu trebuie
prevăzută o metodologie de calcul pentru venitul obţinut pe hectar la grâu, porumb,
floarea-soarelui, vii, livezi, legume, etc. în funcţie de calitatea solului,
cheltuielile şi preţul de vânzare al producătorilor oferit pe piaţă? Că de
multe ori acest preţ nu acoperă nici măcar cheltuielile cu înfiinţarea
culturii. Agricultorii lucrează în pierdere şi Guvernul se miră că nu-şi asigură
culturile. Cu ce bani? Acum Guvernul vrea de la proprietarii de terenuri,
impozit agricol! Când agricultorii lucrează în pierdere şi fac protecţie
socială în România oferind produse de calitate la preţuri derizorii.
Unde este
protecţia socială a agricultorilor individuali? Dacă legea îi obligă
să-şi lucreze pământul şi ei şi-l lucrează, de ce munca agricultorilor nu se
recunoaşte ca vechime la pensie? Agricultorul trebuie să moară pe câmp, cu sapa
în mână? Acum mai există bătrânii care au o pensie şi cu banii din pensie acoperă
pierderile din agricultură şi fac protecţie socială în România. Dar când ei nu
vor mai fi, cine va mai face agricultură în această ţară care a fost cândva
grânarul Europei?
Statul român
nu trebuie să sprijine tinerii fermieri? Nu asta prevede Politica Agricolă
Comună (PAC) a UE? Sau Guvernul nostru vrea să devenim un popor de emigranţi?
Ţăranul român îşi respectă pământul şi îl munceşte. Dar munca ţăranului român
cine o respectă?
Manole
Benieamin
Articol aparut in revista Taranul Roman, nr.1, ianuarie 2006
Niciun comentariu:
Trimiteți un comentariu